Dubbelkommando och lagreglering skulle ge makrotillsynen försvårat ansvarsutkrävande och sämre effektivitet och handlingskraft

In ett  remissvar avstyrker Peter Englund och jag regeringens förslag om dubbelkommando av makrotillsynen och lagreglering av bolån och amorteringskraven som presenterats i Finansdepartementets promemoria ”Utveckling av makrotillsynsområdet”. Regeringen lyckas inte påvisa något problem med nuvarande ordning, som fungerar bra. Varför försöka lösa ett problem som inte finns och därmed skapa nya problem? Förslagen skulle ge makrotillsynen försvårat ansvarsutkrävande och sämre effektivitet och handlingskraft.

Sverige har en föredömligt tydlig, ändamålsenlig och välmotiverad uppdelning mellan berörda myndigheter av ansvar, beslutsrätt och verktyg för att upprätthålla den finansiella och makroekonomiska stabilitet samt hantera kriser. Denna uppdelning har fungerat bra. Trots detta föreslår Finansdepartementets promemoria ändringar i ansvarsfördelningen för makrotillsynen som skulle innebära ett mycket problematiskt dubbelkommando i makrotillsynen som skulle försvåra ansvarsutkrävande och försämra effektivitet och handlingskraft. I vårt remissvar avstyrker vi detta förslag.

Dessutom föreslå regeringen att låntagarbaserade makrotillsynsåtgärder ska regleras i lag, vilket genom sämre flexibilitet skulle ytterligare försämra effektivitet och handlingskraft. Makrotillsynen rör tekniska och svårbedömda frågor som är olämpliga för valkampanjer och riksdagsbeslut. Vi avstyrker även detta förslag.

Promemorian föreslår också vissa ändringar av de låntagarbaserade makrotillsynsåtgärderna, lånetak och amorteringskrav. Vårt remissvar behandlar inte dessa specifika förslag. Våra respektive ställningstaganden beträffande dessa åtgärder framgår av makrotillsynsutredningens betänkande (SOU 2024:71) med ett särskilt yttrande av mig.

Se Ekonomistas för en utförligare sammanfattning.

Läs hela remissvaret här.